Røgfri skoletid

København, februar 2019

Princip for røgfri skoletid

Baggrund:

En rygepolitik er med til at sætte fokus på røgfrihed og skabe synlighed om skolens værdier og holdninger. Københavns Kommune rygepolitik lyder at alle skoler har røgfrie matrikler samt at ansatte ikke må ryge synligt for elever. Synlig rygning har tendens til at normalisere rygning blandt elever og kan ”smitte” til ikkerygere. Det er derfor en vigtig opgave for skolen at forebygge rygning.

Formål:

Formålet med rygepolitikken for Strandvejsskolen er at forebygge, at eleverne begynder at ryge.

Københavns Kommune har erklæret røgfri skoletid for alle elever på pr. 1. januar 2019.

Skolen har i forvejen en røgfri matrikel, røgfri skoletid skal gøre det klart, at de elever som er på lejrskole eller som har udgangstilladelse i frikvarterne, heller ikke ryger uden for skolens matrikel.

Skolen arbejder ud fra tre grundprincipper:

• Fællesskab og sunde interesser

Vi ønsker at fællesskabet og relationerne mellem eleverne bliver skabt omkring sunde interesser, som f.eks. det skolefaglige, sport, musik og kultur og ikke omkring sundhedsskadelige aktiviteter som f.eks. rygning.

• Røgfri skoletid for alle elever

Elevrådet og Skolebestyrelsen har besluttet at bakke op omkring Københavns Kommunes beslutning om røgfri skoletid.

• Forældrenes opbakning

Vi forventer opbakning fra skolens forældre med at håndhæve rygeforbuddet på Strandvejsskolen. Vi vil sætte ind med at påvirke og bearbejde vores elever til ikke at starte med at ryge i de vigtige år, hvor de vokser og udvikler sig. Vi tror og håber på forældrenes opbakning.

Indhold i rygepolitikken

Rygepolitikken gælder cigaretter, e-cigaretter, snus og vandpiberygning:

• Eleverne må ikke ryge i skoletiden.
  • Rygning er forbudt på skolens matrikel.
  • Alle elever, forældre, lærere, pædagoger og øvrige ansatte tilbydes hjælp til at mindske deres forbrug eller blive røgfri.
  • Rygning og Røgfri Skoletid italesættes i alle klasser på skolen.
  • Skolens retningslinjer omkring rygning og Røgfri Skoletid synliggøres på skolen vha. plakater og opslag på skolen.
  • Ledelsen og skolebestyrelsen drøfter og reviderer rygepolitikken en gang om året, for at sikre røgfrihed og mindske rygning på skolen

Tilbud til elever

• Der tilrettelægges undervisning omkring rygningens skadelige virkning. Undervisningen finder bl.a. sted i biologi og i det timeløse fag ’ernæring og sundhed’. Der tilrettelægges tilmed undervisning med input og workshops planlagt af Kræftens Bekæmpelses afdeling for forebyggelse og undervisning.
  • Elever kan altid henvende sig til lærere for at få info om rygestop tilbud.
  • X-hale app’en: Kan bruges som støtte til at mindske rygning: http://xhale.dk/.
  • Eleverne kan altid ringe til STOPLINIEN tlf. 80 31 31 31 for at få info og hjælp til rygestop.

Tilbud til forældre, lærere, pædagoger og øvrige ansatte

Brud på politikken

Hvis eleverne bryder politikken om røgfri skoletid, får de første gang en påtale af skolen. Anden gang en elev tages i at ryge kontaktes forældrene. Hvis eleven fortsætter med at ryge, kan udgangstilladelse inddrages i perioder.

Godkendt på skolebestyrelsesmødet 26.2.2019

Bølge