Strandvejsskolens værdigrundlag tager sit afsæt i Københavns Kommunes værdier og skolens egen vision og omsætter det til et pædagogiske værdibåret arbejdsgrundlag, der sætter børnenes læring, trivsel og udvikling i centrum.
Fællesskaber – gør vi blandt andet gennem:
- Vi understøtter, at alle skolens børn deltager i positive fællesskaber, der giver dem trygge sociale rammer at udvikle sig i.
- Vi samarbejder om børnene med relevante parter både inden for og uden for skolen for at styrke børnene i deres udvikling, trivsel og læring
- Vi lægger vægt på et stærkt og respektfuldt samarbejde som en vigtig forudsætning for trivsel for både børn og voksne. Samarbejdets omdrejningspunkt er børnene
- Vi skaber og opretholder traditioner, der bidrager til en fælles identitet og et fællesskab præget af trivsel og positive forventninger.
Kommunikation med omtanke – gør vi blandt andet gennem:
- Vi tilstræber en tydelig, åben og relevant kommunikation om børnene og om skolens virke og udvikling. Vi er bevidste om at være gode rollemodeller for sprog og adfærd
- Vi møder børnene med forventningen om, at det, de siger, er klogt, relevant og vigtigt. Vi fokuserer på det positive og lader det være udgangspunktet for udvikling og læring
- Vi griber det gode potentiale og gør det tydeligere og stærkere. Vi opsøger muligheder og løsninger – også i svære situationer, og vi støtter børnene i at gøre det sammen
Faglig og personlig dannelse:
- Vi arbejder for, at alle skolens børn er glade for at lære. Vi lægger vægt på at finde både musiske, praktiske, digitale og boglige veje til børnenes faglige og personlige dannelse