Trivselsforældre på Strandvejsskolen

Skole er noget vi skaber sammen og på Strandvejsskolen udlever vi ambitionerne i fællesskab.

Dette skriv har til formål at give en introduktion til opgaven som trivselsforælder. Vi forældre på skolen kan bidrage væsentligt til at sikre trivsel på flere af områderne og vi håber, at dette skriv kan være med til at sætte arbejdet, processen og aktiviteterne i gang i alle klasser og på alle klassetrin.

Hvorfor have trivselsforældre?
Skolebestyrelsen og skolens ledelse har det overordnede ansvar for læring og trivsel på Strandvejsskolen. Det er skolebestyrelsen og medarbejdernes intentioner, at der iværksættes vedvarende initiativer, der sikrer kontinuitet i arbejdet med trivsel i læring og fællesskaber på Strandvejsskolen.

Grundstenen til trivslen i klasserne lægges i skolestarten. Det er derfor afgørende at trivselsarbejdet startes på første forældremøde, og at der allerede fra starten kommer gang i sociale aktiviteter for klassen, også uden for skoletiden.

Jo bedre forældre, børn og lærerteam kender hinanden, jo større mulighed er der for, at vi forældre kan medvirke til, at vores børn trives i dagligdagen i skolen. En forældregruppe, der kender hinanden og hinandens børn, kan yde en meget stor indsats i lærernes daglige arbejde for trivsel i klasserne og er en stor hjælp til at håndtere eventuelle konflikter eller problematikker, der måtte opstå gennem børnenes skoletid.

Hvordan gør man rent praktisk?
I alle klasser skal der ved skoleårets første forældremøde vælges trivselsforældre. Vi anbefaler minimum 3-4 forældre. Gruppen sammensættes på skoleårets første forældremøde og skal virke for et skoleår ad gangen. Trivselsforældrene vælger selv hvordan de vil samarbejde om aktiviteter og fordele dem mellem sig.

Det er helt frivilligt at være trivselsforælder og i de fleste klasser vil trivselsforældre også trække på resten af forældregruppen til specifikke opgaver, arrangementer osv.

Hvilke opgaver har trivselsforældrene i klassen?

Trivselsforældrene er en vigtig samarbejdspartner for klasselærerne. Vi er sammen om at sikre trivslen i klassen og trivselsforældre har medansvar for:
• At skabe fællesskab for alle børn og voksne i klassen – give mulighed for bred deltagelse
• At iværksætte tiltag som kan medvirke til læring og trivsel i samarbejde med klassens pædagogiske team
• At være drivkraft og initiativtager til fælles aktiviteter i samarbejde med klassens pædagogiske team

Alle trivselsforældrene holder som minimum 2 møder årligt med klassens lærere, disse ligger ofte forud for klassens forældremøder. Lærerne indkalder til møderne.

Hvis du som trivselsforældre får en henvendelse, der handler om en enkelt elev, henviser du forælderen til den involveredes lærer, pædagog eller skoleledelsen.

Inspiration til aktiviteter
Det er meget forskelligt hvor mange og hvilke sociale aktiviteter, trivselsforældrene tager initiativ til. Det er vigtigt at påpege, at det absolut
ikke behøver at være omfattende aktiviteter. Herunder er nogle tiltag, som har fungeret godt i andre klasser:
• Rundbold og pizza i Fælledparken
• Grillaften eller picnic ved Trampolinlegepladsen
• Juleklip, halloween-uhygge, fastelavnsfest, påskehygge
• Forældrekaffe i KKFO
• Hyttetur med en enkelt overnatning - fx i en af disse kolonier tæt på København: Velkommen til Koloniernes hjemmeside - Kolonierne
• Tur i Østerbro Skøjtehal
• Forældrefest
• Leg og spil til Åben Hal i Østerbrohuset
• Spil-eftermiddag på KKFO

Find også generel inspiration på: Forældrefiduser - Skolebørn (skoleborn.dk)

Samarbejde med Skolebestyrelsen
Trivselsforældre er deltagende i skolebestyrelsens Trivselsforældreråd og er skolebestyrelsens bagland og dermed en meget vigtig samarbejdspartner i forhold til at varetage det nære tilsyn med skolen.

Rent praktisk foregår det ved at 1-2 trivselsforældre fra hver klasse mødes med skolebestyrelsen 2 gange årligt til skolens Trivselsforældrerådsmøde for blandt andet at drøfte og informere om:
• Skolebestyrelsens arbejde
• Principper for skolen
• Nye tiltag på skolen
• Generelle problemstillinger
• Tilbagemeldinger fra de enkelte årgange og afdelinger
• Gode ideer til nye tiltag

I Trivselsforældrerådet er medarbejdere på skolen repræsenteret ved 2-3 personaler, der skal repræsentere både skole og KKFO. Ledelsen er repræsenteret ved skoleleder og afdelingsledere.
Skolebestyrelsen er repræsenteret ved valgte forældrerepræsentanter.

Vi håber dette skriv giver indsigt i opgaven som trivselsforældre og ikke mindst inspirerer både nye og eksisterende forældre på Strandvejsskolen til at melde sig.

Som forældre får man et rigtigt godt indblik i sine børns verden, når man engagerer sig i samarbejdet omkring skolen og med en smule energi kan man gøre en stor forskel for sammenholdet i klassen. Det behøver ikke være specielt krævende - og det er faktisk ret hyggeligt.