Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forebyggelse og håndtering af mobning - princip

Strandvejsskolens antimobbeprincip – et trygt og inkluderende skoleliv 

Strandvejsskolen arbejder målrettet for, at alle børn har ret til et mobbefrit børneliv i et trygt undervisningsmiljø. Skolens antimobbestrategi bygger på værdier som respekt, fællesskab, ansvar, tryghed og mod. Princippet gælder for elever, ansatte og forældre og skolen opfordrer til, at alle handler, når de er vidne til mobning – både fysisk og digitalt. 

Hvad er mobning? 

Mobning defineres som gentagne udstødelseshandlinger, der opstår i fællesskaber med lav tolerance. Det handler ikke om problembørn, men om problemer i børnefællesskaber. Digital mobning dækker over krænkende handlinger på sociale medier, hvor anonymitet og konstant tilgængelighed kan forstærke problemet.

Målet med antimobbestrategien 

Strandvejsskolen ønsker at forebygge og reducere mobning – både digitalt og fysisk – og samtidig øge elevernes trivsel og deltagelse i trygge læringsfællesskaber. Skolen arbejder for at: 

  • Opbygge tolerante fællesskaber, hvor forskellighed ses som en styrke.
  • Tage fælles ansvar for, at alle oplever skolen som et rart sted.
  • Beskytte udsatte børn og tage hånd om bagvedliggende problemer.
  • Reducere digital mobning og styrke elevernes digitale dannelse. 

Forebyggelse af mobning Skolen forebygger mobning gennem undervisning, synlige regler, tæt samarbejde med forældre og fritidsinstitutioner, og ved at inddrage eleverne aktivt i trivsel og antimobbestrategi. Der arbejdes med digital dannelse fra skolestart, og forældrene opfordres til at være gode rollemodeller og deltage i fælles tiltag. 

Helle Rabøl, ph.d. i pædagogisk psykologi og forsker i mobning igennem mere end 20 år anbefaler følgende forebyggende tiltag, som skolens antimobbepricip bl.a. er inspireret af: 

  • Tolerante fællesskaber, hvor eleverne ikke er bange for at fejle eller blive til grin blandt klassekammeraterne.
  • Eleverne oplever en positiv relation til lærergruppen 
  • Meningsfuld skolegang. Hvis eleverne ikke oplever mening, kan mobning potentielt blive det meningsbærende
  • Et miljø i klassen hvor det er helt almindeligt og acceptabelt at lave fejl. 

Strandvejsskolen laver sociale handleplaner på baggrund af trivselsundersøgelsen i august. Som opfølgning på trivselsundersøgelsen gennemføres der op til 3 gange årligt opfølgning med Bloomsights i klasserne. 

Bloomsights og trivselsundersøgelser hjælper Strandvejsskolen til at se om der er mistrivsel eller mobning i klasserne samtidig giver den os et indblik i om vores handleplaner og tiltag virker eller skal rettes til undervejs. 

Håndtering af mobning 

Mobning håndteres ved at analysere problemet, planlægge tiltag og følge op. Indsatserne retter sig mod fællesskabet og ikke enkeltindivider. Skolen har klare procedurer for, hvordan elever, forældre og personale skal agere ved mobning, og der udarbejdes handleplaner med konkrete tiltag inden for 10 arbejdsdage.

Forankring og handleplan 

Ledelsen prioriterer ressourcer og kommunikerer tydeligt forventninger til et trygt skoleliv løbene til forældrene på Strandvejsskolen. Elevrådet og skolebestyrelsen inddrages løbende, og alle klasser har trivselstiltag, der opdateres regelmæssigt. Handleplaner skal styrke fællesskabet og inddrage relevante nøglepersoner. 

Klageadgang 

Elever og forældre kan klage over skolens håndtering af mobning. Klager behandles først centralt og kan videresendes til Dansk Center for Undervisningsmiljø, som kan udstede påbud om handlepligt. 

 

Besluttet af bestyrelsen december 2025.