København, januar 2019
Princip for skolehjemsamarbejdet.
Formål:
- At fremme dialogen mellem forældregruppen og personalegruppen i den enkelte klasse.
- At styrke dialogen mellem skolens forældre, lærere, skolebestyrelsen og skolens ledelse.
- At styrke hver enkelt elevs trivsel, læring, fællesskab og samarbejde.
- Alle har et medansvar for, ikke kun den enkelte elevs trivsel, men hele klassens trivsel.
- At fremme samarbejdet mellem skole og forældregruppe i bred forstand
På Strandvejsskolen mener vi, at et godt skolehjemsamarbejde er en forudsætning for en god skolegang. Et godt samarbejde skal bygge på en ligeværdig dialog i respekt for medarbejdernes og forældrenes forskellige roller og opgaver.
Erfaringerne viser at forældrenes engagement og involvering i skolehjem samarbejdet er udslagsgivende for elevernes trivsel og udbytte af undervisningen.
Forældrene skal ses som en ressource, der kan hjælpe og støtte årgangsteamet i forhold til ovenstående formål. Og i spørgsmål vedr. trivsel, læring, adfærd, aktivitet, samarbejde og kommunikation.
På Strandvejsskolen lægger vi vægt på at alle forældre bidrager med det de kan.
Trivselsforældre:
Hver klasse vælger 3-5 trivselsforældre. Trivselsforældrenes opgaver kan være:
- At medvirke til god kontakt mellem skole og hjem
- At være teamets kontakt ved forældremøder (evt. med et fælles tema for årgangen)
- At være dem forældrene henvender sig til, hvis der er emner, som skal drøftes generelt.
- At deltage i 1 årligt møde, som skolebestyrelsen arrangerer for alle trivselsforældre.
- At være aktiv i udviklingen at "åben skole"
- At tage initiativ til sociale arrangementer for klassen eller årgangen f.eks. klassefester, fællesspisning, hytteture mm.
- At deltage i 2 årlige møder med årgangsteamet
Kommunikation:
Skolebestyrelsen orienterer jævnligt forældrekredsen om bestyrelsens arbejde.
Årgangsteamet er ansvarlige for, at der minimum en gang om ugen informeres om undervisningen i klassen og klassens trivsel. Dette skal ske via ugeplanen, som kan ses i AULA via Meebook widget.
I øvrigt henvises til princip for kommunikation.
Skolehjemsamtaler:
Der afholdes 1 årlig skolehjemsamtale. Derudover afholdes der løbende behovssamtaler. Skolehjemsamtalen tager udgangspunkt i det enkelte barns skolegang og læring. Lærerne og pædagogerne planlægger hvordan skolehjemsamtalerne afholdes.
Forældremøder:
Der afholdes minimum et forældremøde en gang om året. Lærerne og pædagogerne kan arrangere forældremøderne sammen med trivselsforældrene, eventuelt med et fælles tema for årgangen.
Vedtaget på bestyrelsesmøde januar 2019