Princip for Skole/hjem samarbejdet

København, januar 2019

Princip for skolehjemsamarbejdet.

Formål:

• At fremme dialogen mellem forældregruppen og personalegruppen i den enkelte klasse.
  • At styrke dialogen mellem skolens forældre, lærere, skolebestyrelsen og skolens ledelse.
  • At styrke hver enkelt elevs trivsel, læring, fællesskab og samarbejde.
  • Alle har et medansvar for, ikke kun den enkelte elevs trivsel, men hele klassens trivsel.
  • At fremme samarbejdet mellem skole og forældregruppe i bred forstand

På Strandvejsskolen mener vi, at et godt skolehjemsamarbejde er en forudsætning for en god skolegang. Et godt samarbejde skal bygge på en ligeværdig dialog i respekt for medarbejdernes og forældrenes forskellige roller og opgaver.

Erfaringerne viser at forældrenes engagement og involvering i skolehjem samarbejdet er udslagsgivende for elevernes trivsel og udbytte af undervisningen.

Forældrene skal ses som en ressource, der kan hjælpe og støtte årgangsteamet i forhold til ovenstående formål. Og i spørgsmål vedr. trivsel, læring, adfærd, aktivitet, samarbejde og kommunikation.

På Strandvejsskolen lægger vi vægt på at alle forældre bidrager med det de kan.

Trivselsforældre:

Hver klasse vælger 3-5 trivselsforældre. Trivselsforældrenes opgaver kan være:

• At medvirke til god kontakt mellem skole og hjem
  • At være teamets kontakt ved forældremøder (evt. med et fælles tema for årgangen)
  • At være dem forældrene henvender sig til, hvis der er emner, som skal drøftes generelt.
  • At deltage i 1 årligt møde, som skolebestyrelsen arrangerer for alle trivselsforældre.
  • At være aktiv i udviklingen at "åben skole[1]
  • At tage initiativ til sociale arrangementer for klassen eller årgangen f.eks. klassefester, fællesspisning, hytteture mm.
  • At deltage i 2 årlige møder med årgangsteamet

Kommunikation:

Skolebestyrelsen orienterer jævnligt forældrekredsen om bestyrelsens arbejde.

Årgangsteamet er ansvarlige for, at der minimum en gang om ugen informeres om undervisningen i klassen og klassens trivsel. Dette skal ske via ugeplanen, som kan ses i AULA via Meebook widget.

I øvrigt henvises til princip for kommunikation.

Skolehjemsamtaler:
Der afholdes 1 årlig skolehjemsamtale. Derudover afholdes der løbende behovssamtaler[2]. Skolehjemsamtalen tager udgangspunkt i det enkelte barns skolegang og læring. Lærerne og pædagogerne planlægger hvordan skolehjemsamtalerne afholdes.

Forældremøder:

Der afholdes minimum et forældremøde en gang om året. Lærerne og pædagogerne kan arrangere forældremøderne sammen med trivselsforældrene, eventuelt med et fælles tema for årgangen.

Vedtaget på bestyrelsesmøde januar 2019

[1] Med åben skole menes, der at forældre inviteres ind i undervisningen, hvis forældre skulle kunne bidrage til den øvrige undervisning med relevant undervisning. Ligeledes er åben skole også samarbejde med eksterne samarbejdspartnere som f.eks. virksomheder og foreninger.

[2] Med behovssamtaler menes der, samtaler som lærerne/pædagogerne og forældrene finder løbende behov for, om. F.eks. en elevs trivsel eller faglige udvikling.