Princip for klassedannelse
Formål: Alle typer af klassedannelser på Strandvejsskolen har til hensigt at skabe socialt og fagligt velfungerende klasser.
Klassedannelse ved skolestart i børnehaveklasse
Strandvejsskolens børnehaveklasser sammensættes således, at klasserne afspejler det område, der udgør Strandvejsskolens skoledistrikt. Det betyder bl.a., at de forskellige boligområder er repræsenteret i alle årgangens klasser.
Derudover tilstræbes det at følge indskrivningsteamets prioritering til klassedannelse:
· Søskendegarantien sikrer søskende det samme spor.
· Lige fordeling af piger og drenge
· Eleven sikres minimum én relation fra børnehaven (når det er muligt)
· Lige fordeling af elever med særlige behov
Som udgangspunkt følger elever på Strandvejsskolen en stamklasse fra 0.-9. klasse.
Hvad kan være grundlag for en ny klassedannelse i skoletiden?
Skolen har en vedvarende opmærksomhed på klassernes fællesskaber og trivsel. Vi anerkender, at velfungerende klassemiljøer er afgørende for både social og faglig udvikling. Derfor er ny klassedannelse en velovervejet proces, der kun iværksættes i særlige tilfælde og efter nøje vurdering.
Grundlag for klassedannelse:
Ny klassedannelse kan finde sted, hvis følgende forhold gør sig gældende:
Social eller faglig mistrivsel:
• Skolen vurderer, at der forekommer betydelige udfordringer i en eller flere klasser.
• Det er blevet vurderet, at alle tiltag for at styrke trivsel og klassefælleskabet er afprøvet, herunder fx: Trivselsfremmende aktiviteter, konflikthåndtering, samtaler med elever og forældre.
• Konflikthåndtering.
• Samtaler med elever og forældre.
Økonomiske hensyn:
• Hvis en årgang på 3 klasser i alt har 56 elever eller færre eller på to årgange 28 elever, kan det af økonomiske årsager være nødvendigt at slå klasserne sammen. Skolens indtægter afhænger af elevantallet på skolen og derfor skal vi sikre os at klasserne er økonomiske bæredygtige.
Beslutningskompetence:
Det er skolens ledelse, der træffer den endelige beslutning om ny klassedannelse.
Proces for ny klassedannelse:
• Kommunikation og inddragelse:
Skolen sørger for tydelig og løbende kommunikation til elever, forældre, skolebestyrelse og medarbejdere igennem processen.
Forældrene inddrages tidlig for at sikre det bedst mulige forløb.
Principper for dannelse af nye klasser:
Ved dannelse af nye klasser tages der som udgangspunkt hensyn til:
• Sociale relationer og dynamikker.
• Fagligt niveau: Der sikres en balance mellem fagligt stærke og fagligt udfordrede elever.
• Repræsentation af elever fra de eksisterende klasser: Der sikres at alle elever følges med klassekammerater fra eksisterende klasse.
Opfølgning og støtte:
Efter dannelsen af nye klasser vil skolen:
• Gennemføre sociale aktiviteter og teambuilding for at styrke klassefællesskabet.
• Have øget fokus på trivslen i de nye klasser gennem observationer, samtaler og løbende evaluering.
• Støtte op om et godt samarbejde i den nye forældregruppe gennem kommunikation og sociale arrangementer.
Evaluering:
Processen evalueres løbende, for at sikre læring og forbedring til fremtidige klassedannelser.
Vedtaget af skolebestyrelsen marts 2025.