Princip for klassedannelse

Formål: Alle typer af klassedannelser på Strandvejsskolen har til hensigt at skabe socialt og fagligt velfungerende klasser.

Klassedannelse ved skolestart i børnehaveklasse

Strandvejsskolens børnehaveklasser sammensættes således, at klasserne afspejler det område, der udgør Strandvejsskolens skoledistrikt. Det betyder bl.a., at de forskellige boligområder er repræsenteret i alle årgangens klasser.

Derudover tilstræbes det at følge indskrivningsteamets prioritering til klassedannelse:

· Søskendegarantien sikrer søskende det samme spor.

· Lige fordeling af piger og drenge

· Eleven sikres minimum én relation fra børnehaven (når det er muligt)

· Lige fordeling af elever med særlige behov

Som udgangspunkt følger elever på Strandvejsskolen en stamklasse fra 0.-9. klasse.

Hvad kan være grundlag for en ny klassedannelse i skoletiden?

Skolen forpligter sig til at have en løbende opmærksomhed på skolens klassers fællesskaber. Dannelse af nye klasser på en årgang igangsættes først, hvis der er social eller faglig mistrivsel og det vurderes, at alt andet relevant for at rette op på klassefællesskabet er afprøvet. Det er alene skolens ledelse, der afgør om der skal dannes nye klasser på en årgang.

Såfremt der kun er 56 elever på en årgang, kan det alene af økonomiske hensyn være nødvendigt at der dannes nye klasser, fordi klasser skal lægges sammen.

Ny klassedannelse involverer en hel årgang, såfremt én klasse vurderes at mistrives socialt eller fagligt. I den forbindelse skal skolen sørge for en god kommunikation til hele årgangen igennem hele processen. Når overvejelserne går i gang om ny klassedannelse, anbefales det at inddrage trivselsforældrene så tidligt i processen som muligt. Det skal sikre et forældreperspektiv, men det er vigtigt at understrege, at det alene er ledelsen, der tager beslutningen.

Såfremt skoleledelsen beslutter, at der skal ske ny klassedannelse på en årgang, sker det efter følgende principper:

Skoleledelsen danner nye klasser i samråd med årgangsteamet, hvor der som udgangspunkt tages hensyn til følgende:

· Lige repræsentation fra de eksisterende klasser, under hensyntagen til sociale relationer og dynamikker.

· Lige kønsfordeling

· Lige repræsentation af fagligt stærke og fagligt udfordrede elever

Ledelsen kan vælge at fravige ovenstående af pædagogiske hensyn.

Skolens ledelse og årgangsteamet tilrettelægger et forløb, hvor elever og forældre bliver informeret løbende om processen.

Efter sammenlægningen vil der fra skolens side være øget opmærksomhed på det sociale liv i klassen, samt samarbejdet i den nye forældregruppe.

Vedtaget af skolebestyrelsen på Strandvejsskolen den 31.8 2021

Jonas Paustian