Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Formål
Dette princip skal skabe et overblik over Strandvejsskolens kommunikationsplatforme og beskrive ansvaret for kommunikation mellem forældre, personale og børn. Det skal sikre, at det er ubesværet at kommunikere - både om indsatser målrettet det enkelte barns faglige og sociale udvikling og for at holde sig opdateret omkring det praktiske skoleliv på en måde, som opleves konstruktiv og respektfuld.

Hvor kommunikerer vi?
Vi kommunikerer ved samtaler og fysiske møder og ved brug af digitale platforme (AULA, MeeBook og Microsoft 365). Adgang hertil sker for eleverne via UNI-Login, mens forældre skal bruge MitID).

Digitale platforme

AULA
Aula er den digitale samarbejdsportal, hvor vi som udgangspunkt har al digital kommunikation mellem skole og hjem. Her finder du følgende funktioner:
•    Beskeder: Her kan du skrive til en enkelt person eller en gruppe af modtagere (fx klassens forældre eller lærere). Beskedsystemet anvendes til korte beskeder og svar. Har du derfor et længere input eller en refleksion over dit barns undervisning eller trivsel, så skriv en helt kort besked, så dit barns lærer kan tage kontakt til dig derfra. OBS: Beskeder bør kun sendes ”til alle” ved reel merværdi for modtageren.
•    Kalender: Her kan du få et samlet overblik over dit barns skema og aktiviteter (fx ture, skole/hjem- samtaler og forældremøder).
•    Opslag på overblik: Her kan skolen kommunikere bredt ud til en større gruppe af modtagere (fx klassen, årgangen eller hele skolen). Opslag er information og kan ikke svares på.
•    Ugeplan/lektier: Efter aftaler i de enkelte klasser kan ugeplan og lektier udgives samlet på Aula.

Meebook

Meebook er en digital portal med planlægningsværktøjer til undervisning og evaluering. Det er her, du kan orientere dig i planerne for de enkelte undervisningsforløb, evt. lektier, uge/årsplaner for fagene og tiltag til evaluering. Portalen kan også nås via en genvejsfunktion i AULAs værktøjslinje. I Meebook findes tre funktioner:
•    Lektier/ugeplan: Efter aftale i den enkelte klasse findes her et samlet overblik over alle lektier og andre aktiviteter til elevens forberedelse til skoledagen og skoleugen. OBS: Lektier kan blive anført fra dag til dag.
•    Årsplan: Her har du klassens samlede årsplan for de forskellige fag på klassetrinnet, så du kan orientere dig i temaerne for de overordnede undervisningsforløb, som klassen skal nå i skoleåret.
•    Meddelelsesbog : Meddelelsesbogen skal indeholde få, væsentlige fokuspunkter og overvejelser om, hvad der skal sættes fokus på for at understøtte elevens fremadrettede faglige og alsidige udvikling og de relevante næste skridt. Meddelelsesbogen tager afsæt i et ressourcesyn på eleven og bruges som afsæt for en konstruktiv dialog mellem elev, forældre og skole, så der i fællesskab arbejdes med næste skridt i elevens læring og trivsel. For alle elever med udfordringer har Meebook også oplysninger om skolens igangsatte indsatser og opfølgning.

For 1.-9- klassetrin er fokus på elevens faglige udvikling i fagene dansk og matematik, mens fokus i børnehaveklassen er sprog og matematisk opmærksomhed. For elever på 7-9. klassetrin, findes der også information om elevens overvejelser om uddannelse og de faglige krav hertil samt om skole/ vejledningsindsatser ift. uddannelse.


Office365

Office365 er elevernes arbejdsportal, hvor de kan løse, gemme og aflevere opgaver digitalt og få feedback fra lærerne. Her kan eleverne også samarbejde om opgaverne, når dette er tilladt.

Instagram

Strandvejsskolen er til stede på Instagram med to profiler
•    @strandvejsskolen, som giver et indblik i uformelle historier fra hverdagen på skolen. Den er administreret af 3 udvalgte lærere
•    @elevraad_str, som er en profil lavet af elever for elever. den administreres af elevrådet

Hjemmeside

Skolens officielle hjemmeside er strandvejsskolen.aula.dk. Den administreres og holdes opdateret af ledelsen.  

Vi har alle et ansvar

Skolens ansvar
•    Vi har opdateret tilgængelig information om den enkelte klasse og elev på AULA og Meebook.
•    Vi holder forældre opdateret om barnets trivsel, læring og udvikling. Det sker primært ved brug af meddelelsesbogen, skole/hjem-samtaler, aftalte telefonopkald og på møder. Vi tager altid direkte kontakt, hvis vi er bekymrede for barnets læring, trivsel eller udvikling.
•    Beskeder besvares i løbet af 3 dage, dog undtaget lærerens sygdom/ferie.

 


Forældrenes ansvar

•    Vi forventer, at du holder dig orienteret om dit barns skolegang via AULA, evt. lektier i Meebook og feedback i Meddelelsesbogen, samt at du deltager i skole/hjem-samtaler og på forældremøder.
•    Ved utilfredshed med forhold omkring trivsel, udvikling og læring beder vi om, at du som forælder tager direkte kontakt til de involverede lærere/pædagoger til løsning af problemet. Er det ikke muligt/hensigtsmæssigt i situationen, så tag fat i skoleledelsen på telefon: 33667900
•    Har du en mere generel bekymring om klassens trivsel og læring, kan du evt. bruge klassens trivselsforældre som mellemled
•    Kontakt skolebestyrelsen, hvis du som forælder oplever, at skolens principper, værdier og antimobbe-strategi ikke efterleves

Elevernes ansvar
•    Skolens elever har et medansvar for egen læring, som er afstemt efter alder og modenhed.
•    Elever i udskolingen forventes selv at holde sig orienteret om egen skolegang i AULAs kalender samt om lektier i Meebook.
•    Kontakt Elevrådet eller Skolebestyrelsen, hvis du som elev oplever, at skolens principper, værdier eller antimobbe-strategi ikke efterleves.

Lige meget hvilken platform - så husk:

Skriv kort og i en åben, nysgerrig og respektfuld tone – undgå at bruge ironi og skriv ikke i vrede. Brug ikke digital kommunikation til at løse konflikter eller til personlig kritik af ansatte, børn eller forældre – undgå også at sende fælles beskeder herom.

Skolens ledelse sikrer, at dette princip implementeres i skolens hverdag. Ledelsen sikrer også, at princippet formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen. Princippet sættes mindst én gang årligt på dagsordenen i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om skolens kommunikation sker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.
Vedtaget v/ skolebestyrelsen, marts 2023