Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Vores børnesyn

Vores børnesyn på Strandvejsskolen

 

Børn og unge i Københavns Kommune skal have de bedst mulige trivsels- og opvækstbetingelser. Det er en fælles opgave at sikre, at alle børn og unge føler sig som en del af fællesskabet, og at alle får lige muligheder for udfoldelse, udvikling og deltagelse i samfundet.
Gennem dialog og fællesskab mellem børn, unge, forældre, medarbejdere og politikere, skal vi sammen skabe sunde, trygge og udfordrende rammer for alle byens børn og unge.
(Børne – og Ungepolitikken Københavns kommune)
 

Strandvejsskolen er vores skole og KKFO.
Strandvejsskolens børnesyn tager udgangspunkt i et ressourceorienteret syn på barnet. Vi er opsatte på at se ressourcer i barnet og gennem dialog og følelse af ligeværd at udbygge ressourcerne sammen. Strandvejsskolen skal understøtte at børn, forældre og medarbejdere sammen udvikler sunde og stærke børnefællesskaber, for at give plads til den store forskellighed børn og voksne kommer med. 
Vores afsæt, for at analysere på og sikre trivsel for den enkelte elev/barn, er i Helle Raabøls samlede forståelse af skoletrivsel ud fra 3 V’er. Skoletrivsel er børnetrivsel.

 

Diagram om skoletrivsel

 

 

 

Vi arbejder med at styrke elevens/barnets oplevelse af velvære gennem:

•    Udvikling af sunde og stærke børnefællesskaber for at rumme og imødegå diversiteten i børne - og forældregruppen.
•    Fællesskaber der inspirerer og udvikler og støtte udviklingen i at være nogen og høre til. 
•    En tro på at alle gør det bedste de kan, og alle børn søger at være det bedste de kan være

 

Vi arbejder med at sikre elevernes/børnenes oplevelse af virke gennem:

•    At lytte til elevens/barnets stemme i et repræsentativt stærkt elevdemokrati
•    Fokus på elevens/barnets deltagelsesmuligheder i faglige og sociale fællesskaber
•    At eleverne/børnene på Strandvejsskolen menneskeligt og fagligt rustes til fremtiden
•    Troen på er vi noget i kraft af hinanden
•    Inspiration og udvikling i fællesskab
•    Elevens/barnets læring i at tage ansvar for fællesskabet og sig selv

 

Vi arbejder med at styrke elevens/barnets oplevelse af at være vellidt gennem:

•    Plads til nysgerrighed og innovation
•    Det stærke elevdemokrati hvor elever/børn oplever at have en rolle i et demokratisk fællesskab
•    Fællesskaber der er så stærke, at der er plads til alle elever/børn
•    Viden om at børn er forskellige og lærer forskelligt, individuelt og i fællesskabet

 

I arbejdet med skole og børnetrivsel for alle på Strandvejsskolen har vi fokus på:


Anerkendelse - vi arbejder anerkendende ved at:

•    Møde eleven/barnet der hvor eleven/barnet er
•    Stille passende krav
•    Vise tillid og tålmodighed
•    Inddrage perspektiver, meninger og oplevelser
•    Lytte til og udfordre eleverne på deres meninger og holdninger
•    Sætte retning og struktur for debat og meningsudveksling
•    Udvise nysgerrighed
•    Synliggøre mulighed for medbestemmelse og ejerskab

 

Fællesskab - vi udvikler og drager omsorg for fællesskaber ved at:

•    Sikre brede lærings- og legefællesskaber, hvor alle har en aktiv deltagende rolle
•    Yde social og faglig omsorg
•    Alle bidrager til konflikthåndtering

 

Tryghed - vi sikrer og fastholder tryghed ved at:

•    Forvente og rammesætte et samarbejde mellem skole og hjem
•    Samarbejde omkring den enkelte elevs ressourcer og udfordringer
•    Arbejde med at den enkelte lærer at sætte grænser for sig selv og i fællesskabet
•    Udvise åbenhed og tillid
•    Imødegå elever/børn og forældre med en positiv indgangsvinkel
•    Anerkende elevens/barnets fortællinger og oplevelser

 

Ansvarlighed - vi samarbejder alle på skolen om:

•    Fælles ansvar overfor læringsmiljø og klasserum
•    Ansvarlighed overfor andres ting og velvære
•    At have lyst og mod til stå til ansvar for de situationer man sætter sig selv i