IT-politik

Retningslinjer for elevers brug af mobiltelefoner og lignende.

Retningslinjer er gældende fra august 23.

Formål:

Brugen af digitale læremidler er værdifuld både pædagogisk og didaktisk. Det er en naturlig del af det 21. århundrede, og det er vigtigt, at eleverne lærer at interagere i den digitale verden. Derfor er brugen af både computere, Ipads og smartphones en del af skoledagen på Strandvejsskolen i det omfang, at der er et pædagogisk og fagligt sigte med det.

På Strandvejsskolen har vi også værdier som fællesskab og ansvar, hvor opmærksomheden rettes mod de sociale relationer, der er i klasserne og på skolen generelt. Derfor er det vigtigt, at der gives plads til elevernes sociale udvikling, at de ser hinanden, taler med hinanden, leger med hinanden og lærer at interagere i den del af verden, der ikke er digitaliseret.

Sker der skader på eller tyveri af elevernes ting på skolen, er det den enkeltes egen indboforsikring der dækker tabet. Der opfordres til at forældre tegner en familie/indboforsikring og en ulykkesforsikring

På denne baggrund er udarbejdet nedenstående retningslinjer, for at skabe de bedste rammer for elevernes læring og trivsel på skolen:

0.-3. kl. :

• IPad eller computer kan anvendes i undervisnings- og læringssammenhæng

• Der arbejdes med IT dannelse i såvel skole som KKFO

• Hvis en mobiltelefon, Ipad eller smartphone el. lign.  benyttes, uden at dette er aftalt med læreren/pædagogen eller ikke relevante programmer anvendes på den digitale enhed (spil, Messenger, FB m.v.), inddrages denne og eleven kan få den udleveret efter dagens afslutning. Eleven er selv ansvarlig for at få indhentet eventuelt forsømt arbejde hjemme svarende til det, der skulle være lavet på det givne tidspunkt.

• Smartboard el. lign. må kun anvendes af lærer/pædagoger i undervisningen.

• Det er ikke tilladt at optage hinanden med hverken lyd, billede eller fil, med mindre der er indgået en aftale, de involverede parter og lærer/pædagog i mellem, og at det er i undervisnings-øjemed.

• Hvis der medbringes en Mobiltelefon el.lign.  er det på eget ansvar og den skal være slukket og i elevens skoletaske ved skoledagens start og kan kun anvendes som beskrevet ovenfor.

4. -9. kl.

Hvis elever medbringer mobiltelefoner el. lign. Skal de opbevares i klassens ”mobil-hotel” igennem skoledagen, med mindre andet aftales med lærere.

Desuden gælder følgende:

• Pc’ere skal være fuld opladte og klar til brug ved skoledagens start kl. 8.00.

• Alle programmer på IT-devices er lukket ned, når eleven træder ind i klasserummet og undervisningen påbegyndes og alle notifikationer er slået fra på Messenger, Facebook, Snapchat m.v.

• Kun relevante programmer for undervisningen åbnes efter lærerens anvisning.

• Hvis en IPad, mobiltelefon, smartwatch, Laptop  el. lign. benyttes i undervisningstiden, eller ikke relevante programmer anvendes (spil, Messenger, FB m.v.), uden at dette er aftalt med læreren, inddrages enheden og eleven kan få den udleveret efter dagens afslutning eller hente den på kontoret efter endt skoletid. Eleven er selv ansvarlig for at få indhentet eventuelt forsømt arbejde hjemme svarende til det, der skulle være lavet på det givne tidspunkt.

• Det er ikke tilladt at optage hinanden med hverken lyd, billede eller film, med mindre der er indgået en aftale, de involverede elever og en lærer i mellem, og at det er i undervisningsøjemed.

• Der arbejdes med IT dannelse, i klasserne

Skriftlige pædagogiske og didaktiske handleplaner kan sætte retningslinjerne midlertidigt i bero.
Personalet kan reflekteret gøre brug af retningslinjerne beroende på elevernes IT dannelsesniveau.

Skolebestyrelsen Strandvejsskolen/ Maj 23.