Historik for renoveringsprojektet

I foråret 2021 påbegyndte et team af rådgivere (arkitekter og ingeniører) planlægningen af renoveringen i samarbejde med Københavns kommune.

Der blev iværksat nødvendige forundersøgelser, afdækket begrænsninger, muligheder og løsninger, indhentet viden ved bl.a. at lytte til skolens erfaringer, ønsker, behov. Vi har efterfølgende i godt et års tid arbejdet med tegninger og beskrivelser og er nået frem til et projektforslag.

Det er en uddybning og detaljering af dispositionsforslaget , som blev præsenteret for skolebestyrelsen den 31. maj 2022. I sidste halvdel af 2022 specificeres ansøgning om byggetilladelse hos byggemyndigheden.

Projektet detaljeres efterfølgende yderligere til et udbudsprojekt, som danner grundlag for entreprenør udbud og prissætning. Projektet følger de ”almindelige” faser, som byggeprojekter skal igennem før de er tilstrækkeligt færdige til, at en entreprenør kan prissætte og udføre helheds renoveringen.

Projektet er en helhedsrenovering, hvilket betyder at renoveringen har fokus på indeklima og godt arbejdsmiljø. Da der også er kommet nye krav til bygningen efter en renovering, vil vi samtidig få installeret elevator fra gadeplan til stueplan i hovedbygningen. Gruppelokalerne på hver etage bliver moderniseret og åbnet op, så de kan bruges til flere formål. Der bliver bl.a. lavet læsebokse, arbejdsområder og fremlæggelsessteder. Da grupperummene åbnes op mod gangen, vil især lyset fra vinduerne i begge sider komme til sin ret. På 4. sal etableres der et moderne og nyt musiklokale, med plads til musiskudfoldelse, - undring og -åbenbaring. Der bliver også etableret et splinternyt billedkunstlokale, med rig mulighed for at boltre sig i billedkunstens verden.

Fagbygningen får ligeledes en opgradering. Det gamle håndarbejdslokale nedlægges så madkundskabslokalet kan udvides til ca. det dobbelte, med mobile stationer og borde, samt digitale muligheder til den teoretiske del af faget. Da musik som sagt flyttes over i hovedbygningen, giver det mulighed for at udvide det gamle sløjdlokale. På den måde får vi et lækkert håndværk & designlokale der både kan rumme hårde og bløde materialer, "vådområde", 3D-printer, digtalt arbejde og udførelse.

Vi glæder os til at projektet står færdigt i sommer 2024.